onsdag 30 september 2009

Min dag

Jag tänkte ge ett litet smakprov på hur en vanlig dag kan se ut för mig här. So, here we go:

7:30. Jag vaknar, men inte av väckarklockan utan av en paradorkester som högljutt marcherar på gatan utanför mitt hus (jag bor i ett stort hus på calle Dalence, central gata i Sucre). Det är ofta parader och fester på gatan, så jag tar bara en ljupt andetag, och går sedan upp.
Jag tar en frukost i matsalen, som vanligtvis består av bröd med marmelad, en (o)vana jag tagit med mig Frankrike, och en kopp starkt kaffe. Sedan lattjar jag lite med min lillebror Rafael (1 år i oktober) som är nyvaken och på sitt bästa humör! I.o.f så är han nästan alltid glad, den rackaren.

8:00. Jag tar min nya laptop (stor som en normalstor bok) och sätter mig ner för att plugga latin på latinföralla.se, sidan som jag hittat tack vare tips från lärar-Elin på Roden. Det blir morfem och kasus ända fram till lunch!

13:00 Lunch. Min farbror Oso, som är fotograf, har även kommit för att äta med oss. På menyn: sopa de maní (en sorts soppa med jordnötter), till huvudrätt några starka chorizos, med sallad och llajua (stark sås), som min mamma och våran kokerska Petrona har lagat. Que rico!

14:00 Jag åker på en utflykt ut på landet, för att leta efter inspelningsplatser till min kommande kortfilm med arbetsnamnet Vid Vägens Ände och som jag kommer att filma tillsammans med min kompis Miguel Angel "Mikele" Rollano, och som ska filmas i oktober. Efter några timmars letande hittar jag precis vad jag letat efter, i Yamparaez, 30 km från staden: ett öde och kargt landskap med berg i horisonten, utan mycket trafik som kan störa inspelningen. Den har en häftig panorama, och nedanför vägen så går en gammal tågräls som en gång i tiden gjorde Sucre-Tarabuco. All right, då har vi inspelningsplats! Nu fattas bara övrig planering (återkommer i ämnet senare).


17.00 Kommer hem, och gör några uppgifter i MatteB-boken som jag turligt nog fick med mig hit. Jag lyssnar på jazz för att stimulera mina matte-hjärnceller (om jag nu har några).
Sedan går jag ner på stan, vid en tidpunkt då folk för det mesta slutar jobbet/skolan och gatorna fylls rätt så mycket. Jag styr stegen mot l´Alliance Francaise, en fransk institution som bl.a ger språk-lektioner, och håller i mycketsom har med kultur att göra här. Jag går sista perfektions-kursen i franska, tillsammans med ett gäng på 6 pers, mest för att fortsätta att prata detta vackra språk och inte glömma bort, dels för att få ett diplom som heter DELF (typ franska motsv. till Cambridge-diplomet i engelska). Lektionerna är skoj och väääldigt avslappnade. Vanligtvis börjar vi ca: 10 min efter utsatt tid, eftersom min lärare som är från södra Frankrike har även tagit efter bolivianska vanor, och när vi väl har börjat så är det mycket bra stämmning, vi skämtar mycket mellan eleverna och läraren, men hinner också med att lära oss ett och annat.


Runt nio på kvällen så slutar vi. Då går jag vanligtvis med mina klasskompisar Javier (schweiz-colombian), Giorgina (argentinsk-bolivianska) och Steffany (från La Paz) och tar en runda vid Plaza 25 de Mayo. Det är ett av huvudnöjena i Sucre, att träffas och cirkulera runt plazan i centrum. Vi snackar om vad som händer i helgen, vilka fester det kommer att finnas etc. Efter en stund så går jag de tre gatorna som behövs för att komma hem. Väl hemma tar jag och äter något, ser sedan på en film alt. läser något. Jag släcker lyset och somnar, förmodligen senare än jag borde.

Inga kommentarer: