torsdag 8 oktober 2009

Hittat jobb

Idag blev det officiellt, jag har skaffat ett extraknäck! Och inte vilket som helst, utan ett som verkligen interesserar mig: turisguide. Efter en tids väntan så har jag fått jobb på en turistbyrå som heter Solorsa Tours, och som har guidade turer i Sucre, närliggande byar, den historiska gruvstaden Potosí (som under silver-rushen på 1800-talet var världens mest befolkade stad, före Paris och London) samt till Salar de Uyuni, världens största saltöken (se foto). Jag fick ganska enkelt jobbet eftersom engelska- och franska-kunskaper väger tungt inom turismen här. Det ska bli riktigt kul, och även fast det inte ens för bolivianer är så värst bra betalt (ca 40 kr för en city tour, dricks exkluderat), så är det en bra erfarenhet som man kan tjäna på senare. Det är också ett coolt sätt att resa, lära känna folk på, och lära sig boliviansk historia. Min kompis Georgina (som också är guide sen flera år tillbaka) har redan låtit mig göra kopior av hennes fakta-papper. Hon har visserligen varnat mig för vissa arroganta gringos som gör livet surt för den tålamodiga guiden, men hon har också försäkrat mig om att de flesta är "buena onda", sjyssta, så det nog ingen fara. Jag är otålig att få börja!

Inga kommentarer: